Siirry pääsisältöön

Terveellisen ruokavalion perusta aikuisten oikeasti.


Ravitsemustutkijat Harvardin yliopistosta Julkisen terveyden sektorilta ovat julkaisseet terveellisen syömisen pyramidin, joka perustuu uusimpiin todisteisiin terveellisen ruokavalion koostumuksesta ja se korjaa vanhojen esitysten uskomukset ja viat.


(Linkki suomennetulle sivulle oikeasta ruokapyramidista)


Mihin vanha ruokaympyrä kaatuu? Ensinnäkin kaikki viljatuotteet ovat yhdessä sievässä kasassa ilman, että tehdään eroa täysjyväviljatuotteiden tai käsiteltyjen välillä. Valkoinen puhdistettu vehnäjauho ja riisi ovat pahimpia vaihtoehtoja ruokavalioksi, koska ne käyttäytyvät kuin sokeri. Nostavat siis verensokeria, rasittavat insuliinikoneistoa, altistavat diabetekselle ja sydäntaudeille ja antavat vain tyhjiä kaloreita.


Proteiinin lähteistä liha, kala, siipikarja, pavut ym. ovat myös kaikki samassa kasassa. Kuitenkin niillä on aivan erilaiset rasvaprofiilit ja yhdistämällä lähteet yhteen lokeroon, ylenkatsotaan kasvava näyttö siitä, että punaisen lihan korvaaminen vaaleaa lihaa, kalaa, papuja ja pähkinöitä yhdistävällä ruokavaliolla tarjoaa monia terveyttä edistäviä etuja.


Maitotuotteiden suosiminen osteoporoosin ehkäisijänä on myös asetettu tapetille puutteellisen näytön vuoksi. Lisäksi maitotuotteiden muista haitoista vaietaan tehokkaasti. Maitotuotteisiin tulen vielä palaamaan uudestaan myöhemmissä artikkeleissa.


Kuva: Copyright © 2008 Harvard University. For more information about The Healthy Eating Pyramid, please see The Nutrition Source, Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, http://www.thenutritionsource.org, and Eat, Drink, and Be Healthy, by Walter C. Willett, M.D. and Patrick J. Skerrett (2005), Free Press/Simon & Schuster Inc.

Kommentit

  1. Täällä ilmoittautuu toinenkin Walter Willett -fani. On hieman erikoista kun Suomesta löytyy professoritason vastustajia (esim. Kuopion yliopiston rehtori Matti Uusitupa) tälle Harvardin oikealle ruokakolmiolle.

    Tämäkään ei välttämättä tuo pysyvää terveyttä kaikille. Olisin tämän ruokavaliosuosituksen rinnalle ottamassa vähähiilihydraattisen ruokavalion (VHH). Mitä mieltä olet siitä? Mennäänkö VHH:ssa jo fanatismin puolelle? Löydätkö näyttöä VHH:n eduista ihmiselle?

    Terveisin,
    Christer Sundqvist
    biologi, ravintovalmentaja, FT

    VastaaPoista
  2. Kiitos Christer, olen itsekin päätymässä VHH:n puoleen, koska näyttöä siihen todellakin on! Aion ainakin omasta puolestani koostaa VHH:n puolesta puhuvan artikkelin, kunhan saan sen järkevästi jäsennettyä.

    Itse päädyin VHH:n jäljille insuliinia ja siihen liittyviä mekanismeja tutkittuani.

    Tommy Löwendahl
    KyAMK, Naprapatia

    VastaaPoista
  3. Tässä ruohonjuuritason kommenttia ja kokemusta: Ruokavalioni "ajautui" mukailemaan Harvardin pyramidia, kun kuutisen vuotta sitten lueskelin Zonesta ja muista, samankaltaisia makroravinnesuhteita edustavia ruokavalioita. Haastoin itseni kokeilemaan, ja havaitsin, että 30/40/30 suhteita noudattaessani olo ja vireystila paranivat maagisesti, vaikkei lähtötilanteessakaan ollut moitittavaa - mutta sitähän ei tiedäkään mistä jää paitsi, ennenkuin sen pääsee kokemaan. No, heivasin joka tapauksessa omalla kohdallani nämä nykyiset ravitsemussuositukset romukoppaan ja siirryin syömään Willetin pyramidin mukaisesti. Ihmettelen suuresti, että nykyään edelleen suositellaan virallisesti liki 60%E saatavaksi hiilihydraateista.

    Muutosta odotellessa.

    VastaaPoista
  4. Pitääkö paikkansa, että hiilihydraattien energia-osuuden pienentyessä ruokavaliossa, näläntuntemukset pysyvät paremmin kurissa?

    VastaaPoista
  5. Tässä jutussa tuli esille jaottelu täysjyväviljatuotteisiin ja käsiteltyihin. Olen itse yrittänyt pitkään miettiä ja selvitellä näiden tuotteiden hintaeroa. Nimittäin kaupassa täysjyvätuotteet poikkeuksetta maksavat aina enemmän kuin käsitellyt. En vaan tajua miten se voi olla mahdollista, koska oman järjen mukaan käsittely eli esimerkiksi viljan jyvän kuorien ja alkion poistaminen vaatii jonkinmoista tekniikkaa, minkä puolestaan pitäisi lisätä kustannuksia. Kun taas täysjyväviljalle ei tällaista käsittelyä tarvita, minkä tähden sen pitäisi olla halvempaa.

    Osaatko sanoa mihin tämä hintaero oikein perustuu?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Glykeemisen indeksin ja -kuorman ymmärtäminen auttaa säätelemään verensokeria ja insuliinituotantoa

Glykeeminen indeksi (GI) luokittelee hiilihydraattilähteet sen mukaan, kuinka nopeasti ja kuinka korkealle verensokeria nostattavia ne ovat (verrattuna puhtaaseen glukoosiin). Korkean GI:n ruoat, kuten valkoinen leipä, nostavat verensokerin nopeasti korkealle. Matalan GI:n ruoat, kuten täysjyvä-leivät, sulavat hitaammin ja nostavat verensokeria rauhallisesti.  Ruoan GI-arvo GI 56 GI>70 ovat paljon verensokeria nostavia Glykeeminen kuorma (GK) kertoo kuinka paljon eri GI-luvun omaavat ruoka-aineet kuormittavat insuliinin eritystä eli kuinka paljon ne sisältävät energiaksi muuttuvaa hiilihydraattia. GK saadaan kertomalla GI-arvo ruoka-aineen sisältämällä hiilihydraattimäärällä.  Ruoan GK-arvo GK≤10 matala 11≤GK≤19 keskiverto GI≥20 korkea Esimerkki selvennykseksi kolmesta suunnilleen saman arvon GI:stä:  72±13 GI:n vesimeloni (120g) sisältää vain vähän hiilihydraatteja, GK jää pieneksi (GK=4) 70±11 GI:n liotettu ja höyrytetty kidneypapu (150g) sisältää vain keskinkertais...

Kolesterolin ja solukalvon vaikutus elimistön tilaan

Solukalvo muodostuu pääosin fosfolipideistä (myös vähän glykolipidejä), proteiineista ja kolesterolista. Aineiden läpäisevyyteen ja solukalvon jäykkyyteen vaikuttaa sen sisältämä kolesterolimäärä, lipidikoostumus ja lämpötila. Lipidiprofiili määrää kalvon jäykkyyden. Tyydyttyneistä rasvahapoista muodostuneet lipidit ovat suoraketjuisia ja tyydyttymättömistä rasvahapoista muodostuneet ”vinoja”. Kolesteroli kiinnittyy näiden tyydyttymättömien kylkeen jäykistäen ja tiivistäen solukalvoa ( kts kuva ). Solukalvon jäykkyydestä eli kolesterolin määrästä, riippuu se, miten aineet liikkuvat plasmasta solun sisään.  Jos fosfolipidejä (tyydyttyneitä) on liikaa suhteessa kolesteroliin, tulee solukalvosta liian läpäisevä ja solun sisään pääsee paljon happea ja mineraaleja (ja myrkkyjä). Solulima muuttuu emäksiseksi hapesta ja vapaista radikaaleista. Virtsanäyte näyttä hapanta, koska kudokset reagoivat muuttuen happoisemmiksi, vaikka ongelma on päinvastainen. Liikaa tyydyttyneitä ra...

Hiilihydraateista väännetään!

Vähähiilihydraattisen (VHH) ruokavalion puolesta on käynnissä kovaa keskustelua niin tieteentekijöiden parissa kuin arvon kansalaistemmekin  huulilla. Haluan tuoda esille muutamia näkökantoja, mistä asian tiimoilta on kyse. VHH ruokavalion puolesta puhuvat monet tutkimukset, joista nyt yhteen tulen viittaamaan. Hiilihydraatit ja metabolinen syndrooma kulkevat käsi kädessä. Metabolinen syndrooma kuvaa indikaatioita, jotka herkistävät ja edesauttavat diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien syntyä. Näitä ovat korkea veren paastoglukoosi ja -insuliini, korkea plasman triglyseridiarvo, matala HDL-arvo ja korkea verenpaine.  Kyseiset oireet ovat myös juuri ne, jotka vähenevät VHH:n ruokavalion myötä! Toisin sanoen hiilihydraattien (HH) runsas saanti aiheuttaa metabolisen syndrooman aiheuttavia oireita hyvin tarkasti.  Tämä Volek et. Feinmanin esitys on tehty 112 erillisen tutkimuksen pohjalta ja se on julkaistu Nutrition&Metabolism lehdessä 2005 . Yhteenvetona ...